K tejto téme som sa chcel vyjadriť ešte pred niekoľkými mesiacmi, keď to bola aktuálna novinka, dostávam sa k nej však až teraz. V auguste tohoto roka Amazon konečne sprísnil svoje obchodné podmienky, pretože narastal počet tých predajcov na Amazone, ktorí sa snažili podvádzať a obchádzať pravidlá. Dialo sa to hlavne v týchto dvoch oblastiach:
Čo s týmto problémom urobil Amazon? Pomenoval a podrobne vyšpecifikoval všetky možné porušenia svojich pravidiel. Na prvý pohľad sa zaktualizované podmienky môžu zdať pre predajcov menej priaznivé. Nie je to však tak, pretože Amazon týmto krokom ešte viac chráni tých predajcov, ktorí pracujú poctivo, nesnažia sa zneužívať ich systém.
Aktuálne obchodné podmienky si môžu Amazon predajcovia prečítať na tomto odkaze. V prípade, že Amazon vyhodnotí u niektorého predajcu porušenie spomínaných pravidiel, môže mu okamžite deaktivovať jeho účet a tým ho pripraviť o možnosť predávať na Amazone. Pred pár mesiacmi začali v Amazone s intenzívnou očistou a pozatvárali účty viacerým predajcom, ktorí používali nekalé praktiky.
V čom bol problém
Ako určite vieme, Amazon si zakladá na spokojnosti svojich zákazníkov. Vynakladá veľa úsilia na to, aby sa vrátili a nakúpili opäť. Aktívne využíva remarketing, poskytuje garanciu vrátenia peňazí, motivuje svojich zákazníkov k tomu, aby poskytli spätnú väzbu na predajcu alebo produkt samotný. Tieto hodnotenia sú veľmi dôležité, väčšina kupujúcich si ich aspoň stručne pozrie. Ďalší ich študujú podrobne pred tým, než sa rozhodnú kliknúť na tlačidlo „Kúpiť“. Je preto v záujme Amazonu, aby tieto hodnotenia boli reálne a autentické.
Problém, ktorý boli v Amazone nútení riešiť bol ten, že narastal počet ľudí, ktorí „sa živili“ tým, že poskytovali predajcom neobjektívne pozitívne hodnotenia za drobnú platbu alebo malý úplatok (najčastejšie produkt samotný). Určite nie je v poriadku to, ak niekto inzeruje napr. na fiverr.com, že ponúka 5-hviezdičkové hodnotenie produktov na Amazone za 5 USD. Prednedávnom Amazon pristúpil ku konkrétnemu kroku – podal žalobu na viac ako tisíc, ktorí sa živili poskytovaním takýchto nepravých hodnotení. Viac informácií o tomto ich kroku v tomto článku.
Ďalším problémom bolo to, že niektorí vynaliezaví predajcovia na Amazone objavili ako si môžu zlepšiť pozíciu svojho produktu v rebríčku predajnosti tým, že si povytvárajú fiktívne predaje. Prakticky to vyzeralo tak, že dočasne zmenili svoj účet predajcu na FBM (Fulfilled by merchant – znamená to, že distribúciu tovaru vykonáva samotný predajca a nie Amazon), znížili cenu produktu na minimum, oslovili svoj okruh známych ľudí, ktorí na Amazone takto nakúpili. Ich kamarát predajca im po dohode samozrejme žiaden tovar neposlal. Algoritmus Amazonu však tieto transakcie evidoval ako reálne predaje, vďaka ktorým potom tento tovar posúval vyššie v rebríčku predajnosti na úkor poctivých predajcov. Takže to je ďalší nepoctivý trik používaný niektorými predajcami, s ktorým bol nútený Amazon niečo robiť.
Aké ponaučenie z týchto zmien pre nás vyplýva do budúcnosti?
Podľa môjho názoru sa rozhodne netreba ničoho báť pokiaľ my ako predajcovia na Amazone dodržiavame jeho pravidlá. Určite je dobre, že sa v Amazone snažia o vytlačenie nepoctivých predajcov mimo ich platformy. Ponaučenia, ktoré si z tejto akcie beriem ja sú nasledovné:
Požiadať niekoho o jeho úprimný názor na môj produkt je úplne normálne a netreba sa toho vôbec báť ak som presvedčený, že predávam kvalitný produkt. Pokiaľ by mi z nejakého dôvodu začali pribúdať negatívne hodnotenia, určite to treba preskúmať a zamyslieť sa nad tým. Každopádne by to však naznačovalo to, že to čo predávam asi nerobí ľudí zrovna šťastnými, takže je potom na zamyslenie, či chcem pri tomto produkte zostať.
Myslím si, že je určite dobré to, že Amazon sa snaží minimalizovať tieto neférové praktiky, ktoré niektorí predajcovia používali. Nič negatívne v týchto krokoch, ktoré podnikol v auguste nevidím. Naopak, som rád, že k nim došlo.