Vedeli ste, že americký herec Ashton Kutcher je veľmi schopný biznisman a, že mu peniaze zverujú aj iní milionári, aby ich vhodne investoval? Ako jednoducho si môžeme vylepšiť svoj instagramový profil? Ktorý nástroj nám môže pomôcť pri vymýšľaní jedinečného názvu našej firmy alebo projektu? Akých 5 jednoduchých praktických tipov môže zvýšiť našu produktivitu? Ktorými spôsobmi si môžeme na Linkedin generovať potencionálnych zákazníkov? Prečo by sme nemali papať toľko bieleho cukru? Ako sa dá v dnešnom svete zjednodušovať život a žiť viac podľa svojich predstáv a nie podľa predstáv niekoho iného?
Odpovede na tieto otázky ponúkam v tomto mesačnom článku dolu. Tak ako v mojom poslednom Výbere, opäť som sa nechal inšpirovať zaujímavými ľuďmi ako napr. Tim Ferriss, Chris Ducker alebo zdrojmi ako Forbes, Preview App alebo Linkedin.
Mňa osobne z tohto mesačného výberu najviac inšpiruje a najviac si odnášam z tipov pre lepšiu produktivitu a prácu s Linkedin. Ak mi dáte v komentári vedieť, ktorá časť je najužitočnejšia pre vás, budem rád.
Forbes: Osem a pol násobok
Vedeli ste, že hollywoodský herec Ashton Kutcher nie je len herec, ale aj úspešný investor? Ale nie taký typ investora, ktorý počúva niekoho ďalšieho, kam má uložiť svoje úspory. Reálny investor, ktorý je sám schopný vyhľadávať príležitosti.
Čítal som o tom ešte v júni 2016, keď o tom písal Forbes a milo ma to to prekvapilo. Na začiatku tejto cesty investoval nejaký ten svoj miliónik, ale pozoruhodné na ňom je to, že svoje peniaze mu zverujú aj ďalší milionári a miliardári, aby ich za nich investoval. Postupne sa totiž ukázalo, že Ashton a jeho biznis parťák Guy Oseary majú za sebou viacero dobrých obchodov, keďsa im podarilo identifikovať zaujímavé startupy, investovať do nich tak, že po čase na tom veľa zarobili.
Forbes nazval Ashtonov príbeh dokonca jedným z najneobyčajnejších príbehov v moderných dejinách spravovania peňazí.
Napríklad, pred siedmimi rokmi Kutcher a Oseary investovali do Uberu 500 tisíc dolárov. Už v roku 2016 bol ich podiel hoden približne stonásobku tejto sumy. Podobne sa týmto dvom pánom podarilo investovať do spoločností ako napr. Skype, Airbnb, Spotify, Pinterest. Majú vytvorený svoj investičný fond, ktorý sa im podarilo za šesť rokov zveľadiť tak, že ho zhodnotili z pôvodných 30 na 250 miliónov dolárov.
Vypracovali sa postupne, najprv boli ich investície do iných firiem na úrovni 50 až 100 tisíc dolárov. Postupne to narastalo aj s tým, ako ich žiadali ďalší ľudia, aby investovali aj ich peniaze.
„Ak nezarobíme ani dolár, ale zmeníme svet zmysluplným spôsobom, pretože vyriešime reálne problémy a podporíme skvelých ľudí a pomôžeme im, ako len vieme, to, čo na tom zarobíme, bude len príjemný bonus.“ Toto hovorí Ashton Kutcher.
Priložil by som aj odkaz na článok v slovenskom Forbes, v ktorom som to čítal, ale nemajú ho v elektronickej verzii. Tak prikladám pôvodný článok z amerického vydania.
Tim Ferriss: Štvorhodinový pracovný týždeň
Viackrát som sa už vyjadril, že táto kniha Tima Ferrissa ma dosť na mojej ceste ovplyvnila. Vedome nechcem povedať, že mi zmenila život, pretože je to dnes už dosť otrepaná fráza. Pravda je však taká, že mala značný vplyv na moje interné procesy rozhodovania. Naštartovala moje myslenie k tomu, aby som sa konečne odvážil ísť podnikať. Celý život som to chcel, ale nepristupoval som k tomu aktívne. Až táto kniha vo mne zasiala otázku, dokedy chcem stále čakať. A tak som si začal ešte popri zamestnaní budovať svoje podnikanie.
Timova kniha je o tom, ako sa dá v dnešnom internetovom svete zjednodušovať život a žiť viac podľa svojich predstáv a nie podľa predstáv niekoho iného. Ponúka v nej množstvo nápadov alebo podnetov na zamyslenie, ako sa nespokojný zamestnanec môže vydať na cestu podnikania. Alebo ako si vyhoretý podnikateľ, ktorý má pocit, že všetko musí robiť sám, môže svoju prácu viac automatizovať a uľahčiť.
Táto kniha je vysokou školou outsourcingu. Tim v nej ukazuje praktické príklady delegovania takých aktivít alebo úloh, ktoré by nás ani len nenapadli.
Myšlienok, ktoré si z tejto knihy odnášam je veľa. Tu je aspoň zopár z nich:
Ebook zdarma: The Complete Instagram Guide
Preview je aplikácia, ktorá pomáha efektívne spravovať váš profil na Instagrame. Oplatí sa stiahnuť si e-book zdarma, v ktorom sú dobré tipy ako pomôcť vášmu Instagramu, napríklad:
Tento e-book je písaný veľmi jednoduchým štýlom, takže sa ľahko číta a je zrozumiteľný aj pre začiatočníka. Aplikácia Preview sa dá používať aj zdarma, avšak rozšírenú funkcionalitu má za poplatok.
Chris Ducker: Ako sa stať produktívnejším
Anglického gentlemana menom Chris Ducker sledujem už dlhšie. Tento veselý chlapík vybudoval veľké veci, je veľmi šikovným podnikateľom. Minulý rok som bol na jeho konferencii v Londýne, kde som sa s ním stretol aj osobne (foto). Určite sa ešte k jeho práci vrátim v mojich budúcich článkoch.
Teraz ma však zaujalo jeho krátke video na moju obľúbenú tému – zvyšovania osobnej produktivity. Ak chcete byť produktívnejší, Chris odporúča nasledovné kroky:
Zaznamenávajte si čas trvania každej aktivity – nástroj Rescue Time
Softér na meranie času Rescue Time poznám, ale zatiaľ ho nepoužívam. Prišlo mi totiž prácne a otravovalo ma manuálne si zaznamenávať čas každej jednej aktivity, na ktorej robím, aby som potom vedel vyhodnotiť, čomu sa venovať viac a čomu menej. Chcem sa však ešte na tento nástroj pozrieť podrobnejšie, možno robí niečo aj automaticky, čo by sa dalo využívať. Nepoznám do detailu jeho kompletnú funkcionalitu, ale ak sa vám osvedčil, kľudne mi dajte vedieť.
Chris tvrdí, že takéto meranie trvania každej jednej aktivity má aj psychologický efekt na človeka. Podvedome sa vždy snažíte lepšie sa sústrediť a stihnúť viac, keď viete, že niekde na pozadí beží čas.
Vyčleňte si kratší čas na dokončenie úlohy
Keď si plánujete svoj denný rozvrh, oplatí sa vyčleniť si kratší čas ako predpokladáme, že by nám daná úloha mala trvať. Podvedome to človeka núti byť o niečo rýchlejší, aby úlohu stihol dokončiť. Napríklad, ak predpokladáte, že by ste mali aktuálny projekt dokončiť a odovzdať vo štvrtok o piatej, tak dajte si deadline na štvrtok na obed. Údajne to funguje.
Naplánujte si všetko
Chris tvrdí, že počas svojej pracovnej doby má v kalendári naplánované všetko. Každú jednu aktivitu. Na začiatok sa to možno môže zdať zbytočne prácne, ale jemu to práve pomohlo upraviť si dĺžku pracovnej doby tak, že získal viac voľného času. Zažil totiž časy, keď pracovával aj 15 hodín denne a bol kompletne vyhoretý. Dnes pracuje 6 hodín denne a piatky má voľné.
Zrýchlite si prehrávanie audio alebo video obsahu
Ak trávite dosť času vzdelávaním – počúvaním alebo pozeraním obsahu, tak ako ja, tak tento tip je pre hlavne nás. Viaceré prehrávače, pluginy alebo aplikácie majú funkciu zrýchleného prehrávania. Oplatí sa to využívať, pretože viete tým ušetriť dosť času.
Mám s tým osobnú skúsenosť, pretože od začiatku môjho podnikania používam presne pre tento účel nástroj Enounce a som s ním veľmi spokojný. Keď nejaký speaker vo videu hovorí pomaly a rozvážne, tak ho rád zrýchlim. Ak je však niekto rozbehnutý, hovorí rýchlo a ešte k tomu v cudzom jazyku, tak vtedy väčšinou tento nástroj nevyužijem.
Funkciu zrýchľovania majú niektoré prehrávače (aj YouTube) automaticky zabudovanú, takže nemusí byť hneď nutné si kupovať tento alebo podobný softvér.
E-maily až po obede
Nepozerať si e-maily hneď ráno ani dopoludnia. Najskôr by sme si mali svoju schránku otvárať po obede. Dopoludnie venujme tvorivým aktivitám, kedy potrebujeme byť nerušení. Popoludní máme potom priestor na vybavovanie operatívnych úloh.
O tejto téme som sa zmieňoval aj v mojich iných článkoch, takže táto rada pre mňa nová nie je. Rád ju však pre veľký úspech opakujem J.
Tak ako vravím, za Chrisom Duckerom je veľa dobrej práce, ktorú určite ešte predstavím.
Uniq – generátor názvov
Vytvárate nový projekt, značku alebo firmu a hľadáte preň jedinečný názov. Na prvý pohľad sa to môže zdať jednoduché, ale nie vždy je tomu tak. Napríklad, ja som už vymýšľal zopár názvov a niekedy mi to trvalo dlho. Napríklad názov svojej firmy „Cleveronia“ som vymýšľal niekoľko mesiacov.
O tomto generátore názvov som sa dozvedel len nedávno. A podľa mňa je to super vec. Síce by som svoj názov firmy nemenil, pretože som s ním veľmi spokojný, avšak niekedy potrebujeme vymyslieť názov pre nejaký dočasný projekt veľmi rýchlo. A práve vtedy môže byť tento nástroj nápomocný.
Funguje veľmi jednoducho. Na stránke si zadáte požadovaný počet hlások, ktoré by vaše slovo malo obsahovať. A potom už len klikáte na tlačítko „Generovať“ a systém vám ponúka slová, ktoré by mali byť doteraz voľné. Aj keď si nevyberiete presne to slovo, ktoré vám systém ponúkol, môže to vo vás naštartovať kreatívny proces vymýšľania. A to vám tiež potom pomôže dopracovať sa k nejakému vlastnému názvu.
Ak máte zopár tipov na vhodné názvy, môžete potom skontrolovať či majú voľnú doménu .com a sami uvidíte, pre ktorý názov sa finálne rozhodnete.
5 spôsobov, ako zdarma využiť Linkedin na generovanie potencionálnych zákazníkov
Linkedin je najväčšia sociálna sieť pre biznis ľudí – zamestnancov alebo podnikateľov. U nás sa taktiež využíva čím ďalej tým viac. Veď napríklad aj ja sám som si práve vďaka Linkedin ešte pred ôsmymi rokmi začal budovať svoje podnikanie v IT recruitingu.
Určite sa preto Linkedin oplatí využiť pre propagáciu svojich produktov alebo služieb. Môžeme použiť nasledovné spôsoby, ktoré sú zdarma:
Publikovanie obsahu alebo aktualít je asi najbežnejším spôsobom prezentácie na sociálnych sieťach, nielen na Linkedin. Je však dôležité sa vždy zamýšľať nad tým, ako prínosný môže byť obsah, ktorý zverejňujem pre moju cieľovú skupinu a pre moje publikum. Určite nemá zmysel publikovať len preto, aby som publikoval. Ľudia neustále hľadajú odpovede na svoje otázky a riešenie na svoje problémy. A to by mal aj môj obsah spĺňať.
Ďalšou dôležitou vecou pri publikovaní je pravidelnosť. Ideálne denne zverejňovať nejaký nový príspevok. Spôsob, akým si v tomto môžeme pomôcť je vytvoriť si plán publikovania a nachystať príspevky na nejaký čas vopred.
Zverejnením príspevku sa ešte všetko nekončí. Je potrebné sa k nemu pravidelne vracať a snažiť sa čím skôr reagovať na komentáre. Týmto spôsobom ukazujeme aj to, že za článkom je naozaj niekto živý a že názor čitateľa nás naozaj zaujíma. Takto potom aj zvyšujeme pravdepodobnosť, že čitateľ bude reagovať aj na naše ďalšie príspevky.
Na Linkedin je mnoho rôznorodých skupín, ktorých členom sa môžeme stať. Prípadne si môžeme svoju vlastnú skupinu vytvoriť.
Ľudia vstupujú do skupín predovšetkým preto, aby mali z toho nejaký prínos. Aby v nich nachádzali odpovede na svoje špecifické otázky. Ak chceme teda zaujať a upriamiť pozornosť napríklad na svoju stránku, tak najlepší spôsob, ako sa zviditeľniť je najprv pomáhať iným. Nemá zmysel si začať robiť prvoplánovú reklamu propagáciou svojich výrobkov alebo služieb. To ľudia radi nemajú. Oveľa lepší spôsob je byť platným členom skupiny, najprv im poskytovať hodnotu a až potom spomenúť svoj produkt.
To isté platí aj v prípade, že som ja sám skupinu vytvoril a som jej adminom. Nikto nevstupuje do skupiny preto, aby bol neustále bombardovaný ponukami.
Čím viac informácií náš profil obsahuje, to znamená, čím lepšie je vyplnený, tak tým vyššie sa bude zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania nielen na Linkedin, ale aj celkovo v Google. Preto sa určite oplatí dať si na začiatku tú prácu a vyplniť svoj profil dôkladne – nadpis, fotografie, sumár, relevantné skúsenosti, a pod.
Prostredníctvom Slideshare je možné vložiť do nášho profilu prezentáciu, ak nejakú máme vytvorenú. Tiež je to dobrý spôsob, ako pritiahnuť oči potencionálneho zákazníka alebo prezentovať naše znalosti.
Keď oslovujeme nové kontakty, s ktorými by sme sa radi na Linkedin prepojili, tak určite sa oplatí im vopred poslať personalizovanú správu. To znamená, že namiesto tej prednastavenej napíšem pár riadkov o tom, prečo by sa chcem s daným človekom skontaktovať alebo čo ma na jeho profile zaujalo. Takto máme väčšiu šancu získať od neho pozitívnu reakciu a akceptovanie našej žiadosti o prepojenie.
Na Linkedin to zďaleka nerobí každý, takže aj toto je spôsob, ako sa odlíšiť, prípadne zaujať.
Pri písaní tejto časti som sa inšpiroval článkom Corinny Essa: 7 spôsobov, ako využiť Linkedin na generovanie potencionálnych zákazníkov. Ja som však svoj článok zúžil iba na tých 5 spôsobov, ktoré sú zdarma, pretože tie ma zaujímali najviac.
Cukor – sladký zabijak
Novozélandský dokumentárny film o tom, ako zbytočný a škodlivý je pre naše zdravie cukor a ako ho napriek tomu stále jeme v obrovských množstvách.
Tento film patrí medzi tie, ktoré nám naservírujú pravdu rovno pod nos. Tú však väčšina z nás vôbec nechce vidieť a je pohodlnejšie ju prehliadať a nezamýšľať sa nad ňou.
Cukor sa pridáva skoro do každého priemyselne spracovaného jedla. A to napriek tomu, že je návykový a spôsobuje obezitu. Napriek tomu, že ho naše telo skoro vôbec nepotrebuje. Napriek tomu, že spôsobuje:
Cukor je viacerými vedcami považovaný za rovnaký toxín ako je napr. alkohol alebo nikotín. Pri jeho nadmernej konzumácii je krv lepkavejšia a tým je väčšie riziko toho, že sa v nej môžu tvoriť zrazeniny. Cukor vytvára v našom tele prekyselené prostredie, ktoré je vhodné pre rast nádorov.
Som presvedčený o tom, že toto nie sú žiadne nové ani prevratné informácie. Sú to fakty, ktoré sú známe už dlho. Prečo teda sa ľudia v západných kultúrach stále prejedajú sladkosťami a priberajú? Prečo sa obezita stáva novodobou epidémiou? Prečo si dnes detskú oslavu bez chemických sladkostí stále ťažko vieme predstaviť? Prečo je mnohým potravinárskym firmám vôbec dovolené produkovať sladkosti, ktoré sú vyložene škodlivé a pre ľudské telo nemajú žiaden pozitívny úžitok?
Výroba cukru je lacná a preto je to obrovský biznis. Lacnejšia než mnohé iné suroviny a preto je cukor často pridávaný do jedál práve preto, aby sa znížilo množstvo tých drahších surovín. Celosvetovo sú v tomto biznise obrovské peniaze, ktoré vplývajú na politiku a tým aj tvorbu legislatívy, marketing a tým aj vymývanie našich mozgov. A samozrejme to súvisí aj s farmaceutickým priemyslom, ktorý je ďalší celosvetový stroj na peniaze pre určitú malú časť populácie.
Filmom sprevádza chlapík, ktorý sa tiež nikdy nezamýšľal príliš veľa nad tým, čo konzumuje a rád si častokrát doprial sladkosti. Keďže vôbec nebol obézny, tak sa považoval za úplne zdravého. Nechal si teda otestovať svoju krv a jeho dozvedel sa, že jeho krvný obraz je „znepokojujúci“ a v budúcnosti mu hrozí riziko infarktu.
Rozhodol sa upraviť svoju stravu a po niekoľkých mesiacoch išiel na testy opäť. Boli samozrejme lepšie.
Ďalšia „pekná“ príhoda je vo filme spomenutá, ako sa čoraz častejším javom na Novom Zélande stáva to, že neustále stúpa počet detí do 14 rokov, ktorým je nutné vytrhať skoro všetky zuby. Sú totiž tak zdevastované sladenými nápojmi, ktoré im ich nevzdelaní rodičia doma servírujú. Takže už takto malé deti musia ísť potom na operačný zákrok v plnej anestéze, kde musia takéto niečo absolvovať. No hrôza. Pozrite si ten film, skôr než ho zasa niekto stiahne.
Jediné negatívum tohoto filmu je to, že tam nespomenuli, aké náhrady bieleho cukru sa dajú už v dnešnej dobe používať.
Biotrem – biologicky rozložiteľné taniere z pšeničných otrúb
Konečne niekto vymyslel takúto náhradu jednorazových plastových tanierov a príborov.
Jednorazové riady vyrobené z pšeničných otrúb, ktoré sú vhodné pre studené, aj teplé jedlá. Riady, ktoré sa rýchlo rozložia a ktoré po použití môžeme údajne aj zjesť. To nie je vôbec zlé. Dáte si svoju porciu jedla a následne to môžete potvrdiť dezertom – zjedeným vlastného taniera. Nezostane po vás skoro nič. Príbory zatiaľ jedlé nemajú, ale to nevadí. Hlavne, že sú tiež biologicky rozložiteľné.
Veľmi fandím každému machrovi, kto takého niečo dokáže vymyslieť a vyrobiť. Pred časom som do tejto firmy aj napísal, pretože som to chcel naživo vidieť a objednať si vzorky.
Nedávno som však už tento riad videl aj naživo. Keď sme išli s našou dcérou do školy na prvý školský deň, tak tam v ňom mali naservírované občerstvenie. No veľmi som bol pyšný, že naša škola myslí aj na takéto veci.
Inak keď sa tak dívam na stránku firmy Biotreb, tak vidím, že majú svoje zastúpenie hocikde na svete, ale na Slovensku a v Čechách zatiaľ nie. Tak to spomínam aj preto, že by to mohol byť pre niekoho nápad na biznis, kto má skúsenosti s výhradným zastúpením. Čím viac sa takéto produkty budú šíriť, tým lepšie.
Robert Frost, americký básnik a štvornásobný držiteľ Pulitzerovej ceny
It appears that you know a lot about this topic. I expect to learn more from your upcoming updates. Of course, you are very much welcomed to my website QH9 about Cosmetics.
BYU Cougars This is really interesting, You’re a very skilled blogger. I’ve joined your feed and look forward to seeking more of your magnificent post. Also, I’ve shared your site in my social networks!