Akých zásad sa držať pri písaní blogového článku, tak aby zaujal čitateľa? Ako poraziť strach z natáčania videí? Ako čo najefektívnejšie používať hashtagy na Instagrame? Ako vyzerá jednoduchý systém zvýšenia osobnej produktivity? V ktorom nástroji si viete jednoducho a rýchlo upraviť svoj obrázok aj bez drahého Photoshopu? Ako rozmýšľať pri tvorbe online kampaní? Ako vyzerá špinavý biznis v čistej krajine?
Pred mesiacom som v podobnom článku tiež spomenul tému natáčania videí a pokračujem v nej aj teraz (bod 6. Čo som sa naučil). Opäť som si prešiel zaujímavé články, videá, knihy, tipy a prinášam z nich tie najzaujímavejšie tipy. Ak vás niečo z tohto výberu inšpiruje, napíšte mi to, prosím, do komentára pod článkom. Príjemné čítanie!
1. Článok
Článok „The Step-by-Step Guide to Creating Scannable Content“ (môj voľný preklad: Návod na vytvorenie ľahko čitateľného obsahu) od internetového mysliteľa Neila Patela nás učí, ako efektívne napísať článok, ktorý bude publikovaný online.
Doba sa mení aj v tejto oblasti. Pretlak informácií, ktoré sa usilujú o náš záujem je čoraz väčší. Čoraz viac si zvykáme na prijímanie informácií zo smartfónov, tabletov a počítačov a je preto rozdiel akým spôsobom nám má byť informácia naservírovaná. Je čoraz ťažšie zaujať čitateľa a „prinútiť“ ho prečítať si práve náš článok.
Výskumy ukazujú, že viac ako polovica čitateľov na internete strávi menej ako 15 sekúnd na každej zo stránok, ktoré prechádzajú. Menej než 20 percent ľudí si prečíta celý článok. Ostatní čitatelia ho iba očami letmo preletia. A to je hlavný rozdiel medzi čitateľom 21. storočia, ktorý surfuje a konzumuje informácie online a tradičným čitateľom, ktorý si vychutnáva čítanie papierovej knihy alebo iného printového média. Preto, keď píšeme článok napr. pre náš blog, tak sa odporúča dodržiavať nasledovné zásady, ktoré zvyšujú pravdepodobnosť, ako si čitateľa udržať:
Nikdy pred tým nebolo tak dôležité sa pri vytváraní webového obsahu pozrieť na to očami moderného online čitateľa. Naším cieľom je preto získať čo najviac spokojných čitateľov, ktorí sa na našej stránke zdržia čo najdlhšie. A tým sa zvyšuje pravdepodobnosť, že od nás skôr či neskôr niečo aj kúpia.
2. Kniha
Robin Sharma: Mních, ktorý predal svoje Ferrari
Výborná, múdrosťami nabitá knižka, ktorú som si pred pár rokmi prečítal. Podľa mňa sa ju oplatí prečítať hociktorému modernému človeku dnešného vyspelého sveta.
Robin Sharma tieto múdrosti, ktoré nám chce odkázať zabalil do príbehu veľmi úspešného amerického právnika, ktorý žil veľmi nezdravým spôsobom. Bol síce materiálne bohatý, ale dopracoval to až do štádia, keď vďaka svojmu spôsobu života skolaboval. Vtedy sa rozhodol, že svoj milionársky život zmení, všetko predal (aj svoje Ferrari), a odišiel na čas za mníchmi do Himalájí.
Vrátil sa ako iný človek, ktorý svojim postojom k životu, múdrosťou a očaril svojho niekdajšieho mladšieho kolegu. Vo väčšej časti knihy mu tieto svoje nové skúsenosti a rozumy odovzdáva.
Kniha je písaná zrozumiteľným jazykom, dokonca som si vypočul aj jej audio verziu. Neskôr som si kúpil aj ďalšie knihy od Robina Sharmu.
3. Instagram
Ak chcete pochopiť zmysel používania #hashtagov na Instagrame, tak je celá táto téma dobre vysvetlená v prehľadnom e-booku zdarma – „Instagram Hashtag Strategy Guide“. Je písaná zrozumiteľne a jednoducho a je určená aj začiatočníkom. Vysvetľuje túto problematiku od základov – čo to hashtag vlastne je, aký má význam, ako ich na Instagrame používať na získavanie lajkov a followerov, atď. E-book ďalej rozoberá napr. aj tieto témy:
Instagram Hashtag Strategy Guide si zdarma môžete stiahnuť tu.
4. Tip na zvýšenie produktivity
Technika Pomodoro
Tento systém bol vytvorený expertom na time management, menom Francesco Cirillo.
Podstata tejto techniky spočíva v tom, že sa snažíme pracovať v nerušených 25 minútových blokoch (alebo teda „pomodoros“, ako to nazýva autor). Používa sa pri tom bežný kuchynský časovač, ktorý si vždy nastavujeme na 25 minút.
Prakticky to znamená, že pracujeme podľa nasledovných krokov:
Používanie Pomodoro techniky nás postupne naučí:
Mne osobne sa Pomodoro technika páči a už viac ako dva roky sa ju snažím používať. Zhruba sa mi to darí, aj keď nie vždy si robím predpísané prestávočky medzi jednotlivými blokmi. Keď sa mi napríklad podarí chytiť „flow“, tak idem aj bez prestávok. Nie je to však ideálne, lebo tie odporúčané krátke prestávky majú určite svoj zmysel. Alebo sa mi to nedarí vtedy, keď sa zabudnem na sociálnych sieťach, to je ten horší prípad…:-).
Každopádne používam túto techniku, napríklad aj v momente písania týchto riadkov mi beží časovač. To, že nám na pozadí beží čas funguje aj psychologicky. Viem, že dnes som si na písanie tohoto článku vyčlenil 4 „pomodoros“, tak to chcem stihnúť.
A ešte jeden podľa mňa dôležitý detail. Vedome nepoužívam na meranie času svoj mobil. Ten mám teraz od seba ďalej, aby ma nelákalo stále čumieť na displej. Mám obyčajný čínsky časovač za pár drobných z Aliexpressu.
5. Nástroj alebo appka
Pixlr Express – https://pixlr.com/express/
Veľmi rýchly online editor na fotky, ktorý bežne používam. Ak potrebujem nejakú fotku (napr. do článku) orezať, otočiť, pridať nejakú grafiku, okraje, rámiky, pozadie a iné drobné vizuálne drobnosti, tak na to je tento jednoduchý nástroj ako stvorený.
6. Čo som sa naučil
Slávka Halčáková: Ako hovoriť pred kamerou a natáčať videá
„Ak chcete pôsobiť vo videu prirodzene, koncentrujte sa prioritne na to, ČO chcete povedať a nie na to, AKO to chcete povedať.“ Slávka Halčáková
Pre mňa je táto myšlienka asi najdôležitejším posolstvom, ktoré si moja pamäť uchovala najdlhšie po prečítaní Slávkinho e-booku.
Doteraz asi na všetkých kurzoch ohľadom natáčania videí alebo rozprávania na kameru, ktoré som absolvoval ešte v škole alebo v bývalých zamestnaniach sa kládol dôraz primárne na to, ako mám pred kamerou vystupovať. To znamená napríklad, že aký mám očný kontakt, ako sa pohybujem, akú intenzitu a intonáciu má môj hlas, čo robím s rukami, a pod.
Slávka vo svojom e-booku tento prístup v podstate popiera a zdôrazňuje, že sa treba sústrediť predovšetkým na to, čo chcem povedať. Akú správu chcem svojim poslucháčom alebo divákom odovzdať. Ostatné sa potom objaví prirodzenejšie. A to sú celkom dva odlišné prístupy.
Tu je ukážka niektorých Slávkiných odporúčaní:
K téme natáčania videí nemôžem povedať, že je to niečo, čo som sa naučil, ale je to niečo, čo sa stále učím alebo chcem naučiť.
Existuje veľmi veľa múdrych ľudí, ktorí majú určitý blok hovorenia pred kamerou alebo tak veľkú trému, že video ako komunikačný kanál vôbec nedokážu používať. A to je veľká škoda. Obzvlášť dnes, v dobe, keď s obľubou zapína svoju kameru množstvo práve tých, ktorí by radšej mohli byť niekde v ústraní a nevypúšťať do sveta videá plné svojich plytkostí, napríklad na sociálnych sieťach.
Slávka napísala svoje e-booky práve preto, aby dodala odvahu postaviť sa pred kameru ľuďom, ktorí majú čo povedať ostatným. E-book zdarma „Nebojte sa hovoriť pred kamerou“ si môžete stiahnuť na tomto odkaze.
7. Video
Dokumentárny film: Och, ryba!
Keď mi kamarát pred rokom odporučil pozrieť si tento dokument, tak ma zároveň aj upozornil, že po vzhliadnutí už možno nebudem chcieť jesť nikdy rybu. Nie je to síce úplne tak, ale veru zmenil sa môj pohľad napr. na lososa, ktorého som s obľubou donedávna jedával. Žiaľ už tomu tak nie je.
Vo filme jeden investigatívny novinár zdokumentoval ako a sa vo Vietname chovajú toxické pangasiusy a v Nórsku lososy. To, že pangasius je „bordel“ ryba, to som vedel už dávno a preto sa jej vyhýbam. Ale pravdupovediac ma prekvapilo napr.:
Tento užitočný, aj keď neveselý dokument si môžete pozrieť tu.
8. Značka / Produkt / Web
Web: Yaro Starak
Online podnikateľa menom Yaro Starak sledujem už dosť dlho, vlastne odkedy som sa ja sám pracovne osamostatnil. Keďže ho nevnímam ako takého klasického „umelého“ alebo veľkohubého internetového podnikateľa, tak ho sledujem a učím sa od neho niektoré veci.
Yaro je úspešný bloger, má niekoľko zaujímavých produktov vďaka ktorým svoje vedomosti posúva aj na iných. „Vychoval“ už veľa nových úspešných blogerov, veď blogovanie je jeho nosná téma.
Mám niekoľko jeho e-bookov. Napríklad „Master Your Mindset“ bol ešte v roku 2013 mojim spoločníkom na plážach Rhodosu, keďže naše dieťa malo vtedy ešte dva spánky cez deň. Tak som na tej dovolenke trávil väčšinu času na pláži sám s knihou.
Ďalšia vec, ktorou ma Yaro inšpiroval je jeho podcast show resp. rozhovory, ktoré robí s inšpiratívnymi podnikateľmi.
Celé jeho podnikanie a tvorba je zastrešené webom: https://yaro.blog/, kde si môžeme stiahnuť viacero zaujímavých dokumentov zdarma. Určite odporúčam napr. e-book „Blog Profits Blueprint“.
Rád som sa s týmto chlapíkom stretol aj osobne, minulý rok v Londýne (viď foto).
Citát:
Bonus:
Podcast „Mladý podnikatel“ s Michalom Pastierom.
Michala Pastiera evidujem už dlhšie ako mozog podľa mňa najlepšej digitálnej agentúry u nás – Zaraguza Digital. Je autorom niekoľkých, ako on vraví, „ikonických“ kampaní.
Nie, že by som bol do oblasti reklamy nejakým spôsobom hlbšie ponorený, ale zaujíma ma. A zvlášť v oblasti online. To, čo v súčasnosti funguje, aké kampane sú účinné, ako sa dajú využívať sociálne siete, atď. Videl som už zopár prezentácií tohoto chlapíka a vždy sú pre mňa zaujímavé. Takisto je to aj v prípade rozhovoru, ktorý s ním urobil Jiří Rostecký vo svojej podcast show.
Z tých najdôležitejších vecí z rozhovoru, ktoré môžu byť pre nás prínosné a prečo sa oplatí si ho vypočuť, by som spomenul:
Ďalšie moje podobné “výberové” články nájdete v kategórii Moje tipy.
Zdroje: