“Viem, čo je podnikanie. Rozumiem, čo znamená online. Ale čo konkrétne si mám vlastne predstaviť pod pojmom online podnikanie?” Nasledujúce riadky vám ponúknu odpoveď…
To je jedno. Je to business. Výmena určitej hodnoty za peniaze. Akurát, že sa deje v online prostredí. Čiže na internete.
Pri online businesse, alebo ak chcete pri online podnikaní, nie je nutné mať kamennú prevádzku alebo sa stretávať osobne.
Obchodná transakcia sa dá uskutočniť vďaka webu alebo profilu na sociálnej sieti, platobnej bráne, resp. platbe priamo na účet.
Najjednoduchšia transakcia je, že jedna strana ponúka svoj produkt alebo službu a druhá strana jej za to zaplatí. A pokojne aj cez pol zemegule. A za pár sekúnd.
V tomto článku sa pokúšam vysvetliť zrozumiteľným spôsobom podstatu a dostupnosť online podnikania. Dozviete sa tu:
Na svete je veľa produktov alebo služieb, ktoré dokážu byť zákazníkom dodané online. Čiže bez nutnosti fyzického stretnutia oboch strán.
Pamätáte sa? Uvedomili sme si to najmä počas dvojročného covidového obdobia, keď nás lockdowny prinútili fungovať na diaľku.
Čaro “homeoffice-ov” boli nútení objaviť aj tí jedinci, ktorým to dovtedy umožnené nebolo.
Počas covidu sa ukázalo, čo všetko vie byť dodané online alebo na diaľku. Kuriéri alebo doručovacie služby mali plné ruky práce. Doručovali produkty z bodu A do bodu B, ktoré si zákazníci objednali online.
Milióny ľudí objavili platformy ako Zoom či Google Meet, pretože vďaka nim dokázali poskytovať svoje služby aj na diaľku. Dokonca práve vďaka nim v určitom čase fungovalo vyučovanie na školách.
Online business zažíval oproti ostatným odvetviam rast aj počas covidu.
Hodnota, za ktorú vám zákazník zaplatí mu viete poskytnúť prostredníctvom produktu alebo služby.
Produkt môže byť fyzický alebo digitálny. Pre lepšie vysvetlenie sa to dá nazvať aj inými slovami, ako hmotný alebo nehmotný.
Fyzický produkt môžete chytiť do ruky, digitálny nie.
Digitálne produkty bývajú najčastejšie elektronické knihy (e-booky), online kurzy, softvéry, webináre, šablóny, atď. Online služby zasa najčastejšie bývajú rôzne konzultácie, v ktorých zákazník dostane požadované informácie, čiže hodnotu.
Ale pravdaže môžem. Začnem online službami.
Keďže sám mám celkom odpor k technickým ITčkárskym veciam, tak niekoľkokrát za rok využívam služby šikovného IT človeka. Vždy keď sa s ním dohodnem, tak sa na diaľku pripojí do môjho počítača a trocha mi tam uprace môj neporiadok (nechcel som napísať bordel) a vyrieši čo potrebujem.
Zvyčajne takáto akcia trvá hodinu alebo dve. On urobí, čo treba a ja som vďačný, pretože mi to pomohlo.
Nikto z nás nemusel nikam chodiť, pretože chalanisko sa do môjho počítača dostal vzdialeným pripojením vďaka softvéru Teamviewer (je zdarma) a po telefóne mi vysvetlil, čo všetko v mojom počítači povystrájal.
Tento konzultant mi poskytol službu, ktorá bola pre mňa hodnotná v tom, že mi uľahčí moju ďalšiu prácu.
Následne mi mailom poslal faktúru vo formáte pdf, ktorú som mu cez internetbanking obratom uhradil.
Vybavené. Online služba poskytnutá, transakcia ukončená. Zostali len spokojní predávajúci a kupujúci. Ideálny stav.
Myslím, že príklady fyzických produktov asi nie je nutné obšírne vysvetľovať, však? Tých sú predsa okolo nás milióny.
Ak si pôjdete do mäsiarstva kúpiť pol kila bôčiku, za ktorý zaplatíte v hotovosti, tak v takom prípade o online podnikaní asi hovoriť nebudeme.
Ale ak už si na Alza webe objednáte sluchátka, zaplatíte za ne kartou a privezie vám ich kuriér, tak to je už online business. Transakcia sa totiž udiala cez internet.
Skôr by som sa však chcel pristaviť pri digitálnych produktoch. Viem, že tu mnohí ľudia nevedia, čo si majú vlastne predstaviť.
Pred rokom som prvýkrát doma urobil kimchi šalát. Tento kórejský recept ma prostredníctvom online kurzu naučila istá americká teta.
Jednalo sa o pani, ktorá má bohaté skúsenosti s výrobou rôznych druhov fermentovanej zeleniny.
Keď som vo videu uvidel jej kuchyňu, tak som mal pocit, že natlačí do zaváraninových pohárov na sfermenovanie snáď všetko, čo doma nájde, toľko ich tam mala. Jednoducho je na túto oblasť expertka a baví ju to.
Tak sa spojila s niekým, kto jej pomohol toto hobby zabaliť do online kurzu a ponúknuť do celého sveta. Zapli kameru, svetlá, mikrofóny a madam začala robiť to, čo vie.
Popisovala, vysvetľovala postup, pekne krok za krokom. Videá potom sfinalizovali a zavesili na web. Urobili predajnú stránku a spustili na ňu inzerciu na Facebooku a Instagrame. Možno aj niekde inde, ale mňa zasiahla práve na týchto dvoch miestach.
Takže práve vďaka inzercii sa o tomto kurze dozvedel aj amatérsky začínajúci kuchár Miloslav zo Slovenska, klikol na tlačidlo “Kúpiť”, zadal číslo svojej karty a milej pani poslal myslím 47 USD.
A práve preto sme vďaka tomuto digitálnemu produktu už párkrát doma jedli domáci kimchi šalát. Nielen, že nám chutil, ale som sa aj niečo nové naučil!
Pokračujeme s konkrétnymi príkladmi.
Ďalší digitálny produkt, ktorý mám je prístup do softvéru vytvárajúceho predajné texty.
Neviem, či ste to už niekedy skúšali, ale napísať dobrý predajný text nie je vôbec ľahké.
A práve preto som si svojho času kúpil (alebo som to dostal ako bonus k inému produktu, už si presne nepamätám) softvér Funnel Scripts od Jima Edwardsa.
Vytvoril ho práve pre tento účel, aby pomohol bežným predajcom písať účinnejšie predajné texty. V online formulári zodpoviete na zadané otázky, klikneme na tlačidlo a softvér vám ponúkne text, v ktorom sú už zapracované vaše odpovede. Vy ho už iba finálne upravíte a môžete si ho pridať na predajnú stránku.
Alebo aj tento môj web, na ktorom ste práve pristáli, bol vytvorený v softvéri, za ktorý ľudia platia. Ďalší digitálny produkt.
Možno poznáte grafický softvér Canva. Ak ešte nie, odporúčam vám ho.
Ja, s mojimi minimálnymi grafickými znalosťami, ho používam už dlho a je to super vec.
Veľmi rýchlo si tam viete vytvoriť peknú grafiku skoro všetkého.
Musím sa priznať, že ja Canvu používam okrem pracovných vecí aj na rozptýlenie. Napríklad, kráčajúc po ulici ma zrazu napadne nejaká uletenosť, povedzme námet na koláž s kamarátmi. Práve vďaka Canve viem túto ideu expresne rýchlo zhmotniť a do pár minút si ju už pozerajú blízki kamoši v našej spoločnej whatsapp skupine. Vyberiem dve fotky, jedným klikom z jednej odstránim pozadie, postavu presuniem do druhej fotky a lacný humor je na svete. Canva vie byť fakt rýchla.
To som však trocha odbočil, to teraz nie je podstatné. Vráťme sa späť k téme šablón.
Canva je tiež digitálny produkt. Globálny, keďže internet nepozná hranice.
Vedeli ste, že mnoho ľudí sa dokáže živiť aj tým, že predávajú šablóny pre tento program? Šablóny alebo predlohy môžu byť pre hocičo, napr. pre pracovné listy, plánovače, e-booky, titulné stránky, vizitky, kalendáre, atď.
Ak máte takúto šablónu, vie vám ušetriť dosť času. Stačí, ak do nej doplníte svoje texty, môžete zmeniť farbu, veľkosť alebo typ písma, vymeniť obrázky, pozadie, kliknete na tlačidlo SAVE a máte hotovo.
Neverili by ste, koľko grafikov z celého sveta podobné produkty ponúka. Vytvoria šablónu, pridajú ju na portál, kde sa podobné veci predávajú a zarábajú. Zvyčajne si za ne pýtajú pár desiatok dolárov, ale tak viete, keď to ponúkajú globálne, do celého sveta, možnosti a teda aj zárobky sú neobmedzené.
Ďalším obvyklým druhom digitálnych produktov sú e-booky. Čiže elektronické knihy.
Nepamätám sa presne koľko e-bookov som si doteraz kúpil, ale bolo ich určite veľa.
Idem si však teraz prihriať aj vlastnú polievočku, tak sa radšej posaďte.
Ja sám som tiež autorom niekoľkých e-bookov.
Najúspešnejší z nich sa volá Návod na zarábanie cez Amazon, ktorý si za tie roky kúpilo viac ako 1200 ľudí.
Nedávno som ho zaktualizoval, aby držal krok s dobou, keďže sa stále predáva. Jeho e-bookové dvojča sa volá Ako zarábam na Amazone ponúkam na stiahnutie ZDARMA.
Život mi prihral do cesty skúsenosť s podnikaním na Amazone. A keďže všade, kde som o tom rozprával som videl, že to ľudí zaujíma. Tak som sa rozhodol podeliť sa o túto tému aj s inými.
Zabalil som svoje know-how do dvoch pdf dokumentov tak, aby sa podľa nich mohli naučiť aj ďalší ľudia vytvoriť svoje produkty a predávať ich na druhom konci Zeme na Amazone. A to všetko z domu, bez toho, aby museli niekam cestovať.
Tieto druhy digitálnych produktov, ktoré som práve spomenul sú podľa mňa najčastejšie spôsoby podnikania v súčasnom online svete.
Konzultácie, online kurzy alebo dokumenty obsahujúce spracované know-how k nejakej konkrétnej téme.
V dnešnom zrýchlenom informačnom svete by každý chcel najradšej rôzne skratkovité riešenia a ideálne ihneď. A tak oblasť online businessu s digitálnymi produktami neustále rastie.
Veď sa len stačí zamyslieť nad tým, koľko rôznych reklám nás v online priestore bombarduje. Zakaždým, keď sa tam človek objaví, tak je hneď terčom rôznych predajcov od predavačov hrncov po učiteľov tanca. Našťastie, reklamy na digitálne produkty ma inšpirujú a bavia, pokiaľ teda nie sú príliš otravné.
Digitálne produkty sú súčasťou môjho života už asi 10 rokov. Radšej tu však nezačnime zrátavať koľko tisíc eur som týmto smerom investoval.
Beriem to však ako nevyhnutnú súčasť môjho podnikania, pretože sa potrebujem stále vzdelávať. Považujem to za taký svoj “postgraduál”. Na tejto univerzite však nikdy záverečný diplom nezískam, pretože dátum záverečnej promócie neexistuje.
Aspoň to tvrdí môj mentor.
Ľudia radi zaplatia za riešenie alebo know-how, že si vďaka tomu ušetria čas alebo námahu. Ak ich však neaplikujú v praxi, želaný výsledok sa nedostaví.
Implementovať nejaké riešenie je totiž ťažšie, než sa naučiť, ako by sa to malo robiť.
Na stene v kancelárii mi visí nápis “The money is always in implementation and not in the idea.” Nepamätám si už, komu som tento citát ukradol, každopádne je to aj pre mňa veľká inšpirácia.
Ľudí, ktorí doťahujú veci do konca a konajú je o dosť menej, než tých, ktorí radi o veciach hovoria, ale prakticky neurobia to, čo majú. Aj keď si za to zaplatili. Taká je realita.
Tému vysvetlenia online podnikania by som uzavrel takto: Bez ohľadu na to, či niekto aj urobí to, čo sa naučil alebo sa to iba naučí, obchodovanie s vedomostnými digitálnymi produktami a službami je dnes veľmi prosperujúci a trendy business.
A vďaka internetu je tento druh podnikania dostupný každému. Naozaj si myslím, že každému.
Ani vám nikto nebráni, aby ste časť svojich znalostí alebo skúseností zabalili do nejakého produktu a začali ho ponúkať cez internet.
A o tom, ako sa to dá a čo konkrétne treba urobiť, napíšem viac v ďalších článkoch.
Ak by ste si aj vy chceli rozbehnúť svoje online podnikanie, ozvite sa mi kliknutím na tento odkaz a rád vám pomôžem.